تبلیغات
وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان - قوم لک

اسلایدر

قوم لک
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

لَک قومی است ساکن غرب ایران. لکها به زبان‌های لکی و فارسی سخن می‌گویند. جمعیت آن‌ها حدود یک میلیون نفر است  (۲۰۰۲

 میلادی).

سکونتگاه اصلی لک‌ها جنوب استان کرمانشاه، شرق استان ایلام و شمال غربی و غرب لرستان است. لک‌ها بیشتر در شهرهای الشتر، نورآباد، کوهدشت، هرسین، کنگاور، صحنه، شیروان، چرداول، دره شهر، آبدانان، تویسرکان، نهاوند، کرمانشاه و خرم آباد ساکنند.

 

مردم لک در پی مهاجرت‌ها در بیرون از منطقه لک‌نشین زاگرس نیز یافت می‌شوند. برای نمونه روستای لکستان در آذربایجان شرقی و عده‌ای از ساکنان میانکاله و روستای زاغ مرز از توابع بهشهر مازندران خود را لک می‌دانند چهاردولی‌های شهرستان شاهین‌دژ نیز شباهت به این قوم دارند. امروزه تیره‌هایی از این قوم در در استانهای قزوین، همدان، تهران و خراسان ساکن هستند. همچنین گروهی از لک‌ها در کشور عراق ساکن هستند

 

همچنین در عراق در خانقین کرکوک وبدره وموصل ساکنند.

 


به دلیل نزدیکی زبانی و فرهنگی، لک‌ها عموما شاخه‌ای از کردها یا لرها در نظر گرفته می‌شوند. برخی معتقدند واژه لک از ترکیب دو واژه لر و کرد تشکیل شده‌است اما قویترین نظریه که بیشتر باستان شناسان و زبانشناسان بدان معتقدند این است که زبان لکی بازماندهٔ فارسی پهلوی و اوستایی است و شباهت این زبان با کردی گورانی به این خاطر است که کردها نیز به عنوان یکی دیگر از اقوام ایرانی قسمتهای زیادی از زبان فارسی پهلوی را در زبان خود حفظ کرده‌اند و هیچ یک از آنها از دیگری گرفته نشده‌است بلکه هر دو برگرفته از فارسی پهلوی هستند. مانند بسیاری دیگر از اقوام ایرانی.

 

 

از لحاظ نژادی هم باید گفت که لک‌ها بزرگترین شاخهٔ قوم لر می‌باشند. و لر بودن آنها هم از نام و نسب ایلات و طایفه‌های آن محرز و مشخص است.

 

پیشنهاد جدیدی برای ساختار درختی زبان های غرب و مركزی ایران دارم . ساده و مختصر می گویم تا سر فرصت راجع به آن مفصل تر و بر اساس مولفه های علمی امكان سخن فراهم شود.

 

چنین می انگارم كه باید زبان های غرب كشور و زبان های وابسته را باید منشعب از زبان مادی دانست

 

بر این اساس نامگذاری زبان ها را به این شكل پیشنهاد می دهم و تا زمانی كه خود به یقین نرسم و نقد دوستان را نشنوم بر آن اصراری ندارم.

 

زبان مادی:

  

زبان كردی(شامل سورانی و زازا و...)

 

زبان بلوچی

 

زبان تاتی( شامل الموتی و ...)

 

زبان زند و وند(شامل لكی و ایلامی و كلهری و...)

 

لک ها گروهی مستقل از اقوام آریایی هستند که در استانهای لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، کرکوک، خانقین و بخشهایی دیگر از کشور عراق سکونت دارند. گروه هایی نیز به مناطق متعدد کشور از جمله به شهرستان های کجور، کلاردشت، تیت دره، مکارود در شمال و گروهایی نیز به استان های فارس، قزوین، شمال خراسان و ورامین در استان تهران تبعید شده اند. این قوم یکی از سه شاخه ی اصلی اقوام آریایی به نام مادها هستند که نخستین حکومت و تمدن مدرن را در غرب ایران زمین بنیان نهادند. زبان آنها بازمانده زبان های اصیل اوستایی و پهلوی است که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی این مناطق، کمتر دچار تغییر و تحول شده است.

 

زبان لکی در میان مردمان ساکن در جنوب نواحی غربی ایران (در قسمتهایی از کرمانشاه و ایلام) و نواحی سردسیر شمال و شمال غربی استان لرستان رایج است و هم اکنون انبوهی از مردمان این مناطق بدان تکلم می‌کنند. حوزه گسترش گویش لکی به ترتیب از شمال شرق به شمال غرب عبارتند از :

 

بخش چقلوندی یا هرو در شمال شرق،زاغه و بخش‌هایی از شهرستان بروجرد. بیشتر لک زبانان بروجرد در بخش سیلاخور(منطقه چالان چوالان)هستند.

 

شهرستان سلسله یا الشتر در شمال

 

شهرستان دلفان یا نورآباد در شمال غرب

 

مناطق شمال و شمال غربی شهرستان کوهدشت و نواحی شمالی بخش چگنی

 

بخشهایی از شهرستان شیروان چرداول-دره شهر و آبدانان.

 

در کردستان عراق(جنوب کردستان) تعداد گویشوران لک بیشتر از ایران است.

 

شهرهای صحنه،کنگاور،سنقرودینوردر استان کرمانشاه و بخش‌هایی از تویسرکان، نهاوندواسدآباد در استان همدان.

 

در میان مناطق یاد شده، دهستان قلایی واقع در جنوب شهرستان سلسله و نیز طوایف امیر، در شمال دشت الشتر به گویش لری تکلم می‌کنند. شهرستان دلفان در بخش لکی‌زبان مرکزیت دارد و تقریبآ همه اهالی آن به لکی سخن می‌گویند، از اینرو می‌توان این شهرستان را مرکز لکستان دانست.

 

گویش لکی با گویش‌های جنوبی زبان کردی به ویژه گویش‌های سورانی و گورانی نزدیکی دارد و از دیدگاه زبانشناختی لکی حلقه میانی زبان‌های کردی‌تبار و فارسی‌تبار به شمار می‌آید. زبان کردی و شاخه‌های متعدد آن از دیدگاه تحولات تاریخی زبانها و لهجه‌های ایرانی جزو زبان‌های "شمال غربی" ایران محسوب می‌‌گردند. البته برخی ادعا کرده‌ اند که‌ زبان لکی عضوی خارج از زبان کردی و لری می‌‌باشد. درتاریخ‌های گذشتگان از جمله تاریخ گزیده نوشته حمدالله مستوفی از الشتر به عنوان یکی از ایالات بزرگ کردستان یاد شده است.

 

 

. دیگر اثر مشهور شاهنامه لکی است که اخیرا انتشارات اساطیر آن را منتشر کرده است و...

 

 

مردمان لک

 

وبگاه مردمان لک، پایگاه پژوهشی زبان، جغرافیا، تاریخ و فرهنگ مردمان قومی است که مورد کم مهری زمانه ی پیشین قرار گرفته و داشته های کهنشان در دست اعصار به یغما رفته است. این وبگاه تلاشی است برای معرفی و بازشناخت هویت قوم لک و بیان ناگفته های بسیاری که در مورد آن وجود دارد. دریغا از باباطاهر ها، کریم خان زند ها، گنجعلی خان ها، ترکمیر ها، ملاپریشان ها، بابایادگار ها و ... که لک بوده اند و امروزه به اشتباه لر و یا کرد نامیده می شوند. از بخش های مختلف این وبگاه می توان به بخش های زبان و ادبیات لکی، طوایف لک، شاعران لک، شعر لکی، آداب و رسوم لکها و... اشاره نمود.

 

 

 

در بخش معرفی وبگاه مردمان لک می خوانیم که: "لک ها مردمانی با تاریخی کهن و از نژاد بومیان ایران هستند که در استانهای لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، شوروی سابق، کرکوک، خانقین و بخشهایی دیگر از کشور عراق سکونت دارند. لک ها را امروزه به اشتباه لر و کرد می نامند که این تصوری پنداری صد در صد اشتباه است. از لک ها گروره هایی نیز به مناطق متعدد کشور از جمله به شهرستان های کجور، کلاردشت، تیت دره، مکارود در شمال و گروهایی نیز به استان های فارس، قزوین، شمال خراسان و ورامین در استان تهران تبعید شده اند. زبان لکی بازمانده زبان های اصیل اوستایی و پهلوی است که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی این مناطق، کمتر دچار تغییر و تحول شده است." همچنین مدیر این وبگاه که با نام مستعار "مهر پارسی" به فعالیت خود ادامه می دهد، تعدادی از تحقیق ها و پایان نامه های دانشجویی مربوط به مناطق لک نشین را برای دانلود در وبگاه قرار داده است. افزون بر موارد یاد شده در بالا، فایل الکترونیکی برخی کتب به نگارش در آمده درباره ی قوم لک و همچنین بخش هایی از سایر کتب لکی در این وبگاه موجود است.

 

وبگاه مردمان لک فعالیت خود را از نخستین روزهای فروردینگان 87 (مانگ پنجه در گاه شمار لکی) آغاز نموده و پس از گذشت یک ماه از آغاز فعالیت آن با میانگین پست یک مطلب در هر روز، به ایفای نقش مفیدی در بیان هویت مردمان لک پرداخته است.

 

 

مدیر این وبگاه در نامه ی ارسالی به سایت لکستان بیان می دارد که: "بر آنیم تا لک ها از آشفتگی تاریخی-هویتی سال های اخیر بیرون گشته و به تاریخ و فرهنگ دیرینه خود آگاه شوند. به ویژه دانشجویان لک زبان که شوربختانه در دانشگاه ها و جوامع بزرگتر خود را به اشتباه غیر عمد، لر و یا کرد می دانند. بدون شک قائل نبودن هویتی مستقل برای مردمان قوم لک در طول سالیان گذشته سبب گشته تا محققان و پژوهشگران این دیار تلاشی برای پی جویی احوال این مردمان نداشته باشند. لک زنده است و لکستان ماوای دیرینه اوست" همچنین در بخش لینکستان این وبگاه، لیست جامعی از سایر وبلاگ ها و وب سایت هایی که در زمینه لک و لکستان فعالیت می کنند وجود دارد.

 

 

نام لک در زمان صفویه

 

 

در عالم آرا عباسی (چاپ تهران ص 762) صورت اکراد و الواری که در عهد شاه عباس برتبه ایالت و خانی و سلطانی رسیده­اند مذکور است. در این کتاب از نفس سلطان گروس «حاکم قلعه لک بغداد و توابع درتنک» نیز نام برده شده است (رشید یاسمی، 208) اگرچه نوع کاربرد لک و هم­نشینی آن با بغداد محل سوال است، ولی برداشت رشید یاسمی مولف گرانقدر کتاب کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او از این کلمه همان طایفه لک بوده است چرا که در بخش فهارس کتاب درباره کلمه مذکور می­نویسد: «از طوایف لر و کرد» (همان، 218).

 

 

گویش لکی، پیش از قرن ده

 

دکتر خانلری در تاریخ زبان فارسی می­نویسد  در آثار مورخان و جغرافیانویسان اسلامی گذشته از فارسی دری که زبان رسمی و اداری ایران بوده است و پهلوی جنوبی (پارسیک) که تا سه ـ چهار قرن بعد از اسلام زبان دینی ایرانیانی شمرده­ می­شد که به آیین زرتشتی باقی مانده بوده­اند از چندین گویش دیگر نام برده­اند.

 

 

 

دکتر خانلری تعداد این گویش­ها را که در کتب قرن سوم تا دهم هجری ذکر شده چهل می­داند. در میان این گویش­ها از گوش «همدانی و زنجانی» به نقل از مقدسی ذکر کرده است که بنابر تجمع تاریخی لک­ها در همدان ـ که جداگانه به بحث گذشته شده است ـ و نیز مثالی که مقدسی آورده است احتمالاً منظور همان گویش لکی و یا حداقل سرشاخه گویش لکی است. خانلری در این باره می­نویسد: مقدسی درباره گویش این ناحیه ـ همدان و زنجان ـ تنها دو کلمه ذیل را ثبت کرده است: واتم و واتوا (گفتم ـ گفتند در لکی امروز:  وتم و وتو) ]احسن التقاسیم ص 378[ شمس قیس رازی یک دو بیتی را در بحث از وزن فهلویات آورده و آن را زبان «مردم زنگان و همدان» می­شمارد ]المعجم ص 105[ حمدالله مستوفی درباره مردم زنجان می­نویسد: زبانشان پهلوی راست است]نزهة القلوب ص 67[ (خانلری، 1352، 25).

 

اگرچه زبان غالب امروز زنجان و همدان ترکی است اما این نشانی­ها که در نزهة القلوب و المعجم و احسن التقاسیم از زبان­های ایرانی در این مناطق است که با عنایت به واژگان به جای مانده همان لکی یا سرشاخه لکی است. به هر روی زبان­ها به یک باره و یک شبه شکل نمی­گیرند و زبانی که در قرن هشتم ادبیات دارد لابد در قرون ماضی هم گویشورانی داشته است، موضوع جابه­جایی جغرافیایی هم چندان طبیعی و رایج است که از حوصله بحث خارج است.

 

 

معنای لک lak

  

واقعیت آن است که ریشه واژه لک نامعلوم است و نباید اصراری بر یافتن معنای آن داشت بسیاری از نام­های اقوام اینگونه­اند. مگر کسی معنای روشنی از ریشه واژه «ترک» یا «کرد» و یا حتی «لر» به دست داده است؟ با این همه از آنجا که در فرهنگ­ها و لغت­نامه­ها معانی مختلفی برای واژه­ای با این تلفظ آمده بسیاری را به خطا بر آن داشته است که آن­ها را در معنای لک بیاورند در این جا ضمن آنکه این گمانه­ها را می­آورم بر باور خود تأکید می­کنم که احتمال آنکه این معانی با نام قوم لک در ارتباط باشد تردید جدی وارد است.

 

 

الف) به معنای صدهزار

 

 

در برهان قاطع آمده است: «لک بفتح اول و سکون ثانی صدهزار را گویند یعنی عدد هر چیز که به صدهزار رسید آن را لک خوانند» (برهان: 1900) و دکتر معین بر این معنی­ حاشیه زده است که هندی است (به نقل از غیاث) در هندوستانی: لاک، از سانسکریت (همان)

 

 

در فرهنگ رشیدی و فرهنگ پنج بخشی آمده است: عدد معروف یعنی صدهزار

 

 

عنصری گوید:

 

 

 

دو لک ز لشگر او شد بزیر خاک نهان

 

و بدین معنی در اصل هندی است.

 

 

(فرهنگ رشیدی: 1319)

 

 

دائره المعارف اسلام که توسط انتشارات بریل در هلند در اینترنت منتشر می شود، در مورد قوم لک، این قوم را جزئی از قوم کرد دانسته است.

 

 

در بخش انگلیسی دائره المعارف ویکی پدیا نیز لک ها را جزئی از کردها انگاشته اند. 
سایت اتنو لوگ نیز لک ها را کرد دانسته است. جالب این است که مترادف "لکی" را "الکی" دانسته است. این هم نشاندهنده میزان علمیت این سایت مرجع است!

 

 

دوستان علاقه مند می توانند نظرات خود را در مراجع بالا ابراز دارند تا ایراد موجود برطرف شود. به راستی خنده دار است که دیگران و آن هم با این اطلاعات محدودشان، هویت ما را به صورت تحریف شده ای تعریف کنند.

  

قوم لک

 

زاگرس نشینان قوملك


قوم لك یكی از اقوام ایرانی ساكن در منطقه غرب ایرانهستند و به عبارتی جزو زاگرس‌نشینان به حساب می‌آیند. پراكندگی جغرافیایی 

لك‌ها از حیث پراكندگیدر میان چهار استان غرب كشور قرار دارند. یعنی درجنوب استان همدان، شمال غربی و غرباستان لرستان، شمال شرقی و شرق استان كرمانشاه و قسمتهای شمالی استان ایلام، زندگیمی‌كنند...
گفتنی است در زمان فتحعلی شاه قاجار چند تیره از لك‌ها بهظهران چای زنجان رفته و ساكن شدند. ویلیام پرایس كه سمت منشی‌گری سرگور اوزلی راداشت به هنگام سفر طولانی خود از بوشهر به آذربایجان در این ده ‌ماند و در سفرنامهخود به نام منزل به منزل، در منزل 54 از آنها یاد كرده است.

دره سیمره 
دره سیمره بخش اصلی سرزمین لك‌ها را تشكیل می‌دهد. این دره در غرب كشور و درمیان رشته كوههای زاگرس قرار دارد. منطقه سیمره از استان همدان تا استان ایلام رادر برمی‌گیرد. از شمال محدود است به استان همدان كه تقریبا یك ششم از خاك این استانرا شامل می‌شود. از سمت جنوب به جلگه دزفول و كبیركوه در استان ایلام ختم می‌شود وبیش از چهل درصد خاك ایلام را در برمی‌گیرد. از سمت غرب محدود است به استانكرمانشاه و اشغال یك سوم از خاك این استان و از سمت شرق به استان لرستان محدودمی‌باشد كه 65 درصد از جمعیت این استان را لك‌ها تشكیل می‌دهند. سیمره یكی ازدره‌های باستانی غرب كشور است، كشفیات باستان شناسی - به ویژه مفرغهای لرستان - وهمچنین نمادهای تاریخی فراوان حاكی از قدمت زندگی بشر و تمدن‌های باستانی در اینمنطقه است راولینسون می‌گوید: (به نظر من سیمره در اصل سمبنه )sambana( بوده كهآنهم تحریفی است از سبدان )sabadan( یعنی همان شهری كه دیدرو از آن نام برده واسكندر هنگامی كه برای بازدید ازكلنی از شوش عازم شهر (celonسیروان یا كیلون) بودهاز آن عبور كرده است. به نظر می‌رسد دژ محكمی كه در كوه‌های شرق تیسفون وجود داشتهو خسرو پرویز به هنگام تهدید تیسفون از طرف امپراطور هراكلیتوس زنان و فرزندان خودرا به آنجا منتقل می‌كرده در سیمره قرار داشته است.)

زبــان 
زبان یكی ازساخت‌های موثر در ارتباط بین اعضای یك جامعه است.‌‌ (زبان نحوه دیدن انسان و تفكراو را شكل می‌دهد یعنی هم برداشت از خودش و هم برداشت از جهانش، زبان واسطه‌ای استكه ما در آن زندگی می‌كنیم.) قواعد زبانی فهم افراد از جهان فرهنگیشان را شكلمی‌دهد. همچنین با ارائه دركی مشترك سبب سهولت روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی وترجیح قائل شدن برای استراتژی‌های فردی و جمعی است. وجود وحدت زبانی برای قومیت تاآنجا با اهمیت است كه رونالد برتون می‌گوید: (اگر عدم پیوستگی یا نبود پایگاهسرزمینی مانع اصلی بر سر راه تشكیل یك دولت یا زیر دولت (قوم) است نبود هویت زبانییا انسجام زبانی نیز می‌تواند مشكل بزرگی در این زمینه به حساب آید. در چنینچشم‌اندازی است كه تمام جنبش‌های قومی تاكید خود را بر ضرورت حفاظت از زبانهای موردتهدید بر ایجاد وحدت زبان در شرایط نبود چنین وحدتی و ایجاد استانداردهای مشترك وسرانجام بر گسترش زبان در تمامی بخش‌های قوم می‌گذارد.)

 

 

پراكندگی زبان لكی منطبق بر پراكندگی جغرافیایی آنهاست (به طوركلی محدوده زبان لكی از تلمبه خانه شركت نفت رازان واقع در شمال شرقی خرم‌آباد شروعو از آنجا به صورت نیم دایره‌ای به جانب غرب ادامه یافته و منطقه هرو،الشتر، خاوه(دلفان) را در بر گرفته و سپسمناطقی را از استان كرمانشاه چون دهستان هرسین و قسمت جنوبی دهستانهای عثمانوند وجلالوند را فرا می‌گیرد. این زبان در مناطقی از استان ایلام نیز رایج است، چنانكهمحدوده آن از دهستان زردلان شروع و سراسر دهستان هلیلان را در برمی‌گیرد... دامنهزبان لكی در استان ایلام از هلیلان به طرف سیمره كشانده می‌شود. بیشتر اهالی سیمرهبه زبان لكی گفتگو می‌كنند.) 

تحقیقات زیادی در مورد ریشه‌های تاریخی زبانلكی صورت نگرفته است. سرهنری راولینسون اولین كسی است كه به طور مشخص متوجه رابطهبین زبان لكی با زبان پارسی باستان شد. وی می‌گوید: (زبان لری (لكی) با كردیكرمانشاهی كمی فرق دارد و اگر كسی به یكی از این دو گویش آشنا باشد دیگری را بهراحتی میفـهمد) تاكنون این گویش‌های رایج در منطقه كوهستانی زاگرس را بازمانده زبانپهلوی می‌دانستند ولی به عقیده نگارنده این نظر بی‌اساس است، من بر این پندارم كهزبان لری (لكی) از فارسی باستان مشتق شده كه همزمان با زبان پهلوی به طور جداگانه ومشخص صحبت می‌شده است. 
پس از زبان، موسیقی برجسته‌ترین ویژگی هویت قوم لك است. نغمه‌ها، آواها و آوازهای باقیمانده از موسیقی لكی بیانگر اصالت، ریشه‌دار بودن وخاص بودن است. موسیقی لك‌ها از حیث محتوایی شدیدا تحت تاثیر محیط طبیعی، نوع معیشتو آداب و سنن است. در چندین دهه گذشته كه این منطقه بیشتر روستایی و كوچ‌نشینبوده‌اند در انجام فعالیت‌های روزمره و مراسمی چون عروسی و عزا، موسیقی نقش فعالیداشته است. گفتنی است از سازهای رایج در این منطقه سرنا، دهل، نی و تنبور رامی‌توان نام برد. 

آداب و رسوم 
از آنجا كه لك‌ها بخشی از كشور ایرانهستند، از حیث رسوم با دیگر ایرانیان شباهت‌هایی دارند از جمله عید نوروز، چهارشنبهسوری، عید قربان، عید سعید فطر. علاوه بر اشتراكات مذكور آنها رسوم خاص خود را نیزدارند كه قابل دسته‌بندی به دو گونه‌اند. اول، رسومی كه با ورود مدرنیته حضورچندانی در زندگی آنها ندارند. این رسوم اغلب مناسك گذار هستند. 
مانند دنان روكی (مراسم دندان درآوردن كودكان) و ... دوم، رسومی كه علیرغم ورود مدرنیته نه تنها ازبین نرفته‌اند بلكه با قدرت بیشتری همچنان خود را می‌نمایاند مانند مراسم عزاداری (پرس یا چمر) و مراسم عروسی. مورد اول هیچ گونه عنصر فرهنگی از دیگر فرهنگها رانپذیرفته است و خاص لك‌هاست اما مورد دوم عناصری از دیگر فرهنگ‌ها را پذیرفته استیا به عبارتی دیگر تحت تاثیر جهانی شدن قرار گرفته است. 
پدیده مرگ در میانلك‌ها اهمیت زیادی دارد برخلاف دیگر جاهای این كره خاكی كه مرگ تحت نظارت نظام‌هایتخصصی و اتاق‌های بیمارستان و به دور از حضور افراد خانواده، دوستان و آشنایان طیمی‌شود، در میان لك‌ها با یك وداع كاملا عاطفی، انسانی و با آرامش تمام و در كنارعزیزان صورت می‌پذیرد. همه اقوام، دوستان و آشنایان به بالین فرد در حال احتضاردعوت می‌شوند تا وی به راحتی مرحله گذر به جهان ابدی را طی كند. بعد از مرگ تمامطوایف و آشنایان برای مراسم خاكسپاری (سرلش) دعوت می‌شوند، اكثر افراد این دعوت رامی‌پذیرند. اغلب بیش از آن تعدادی كه دعوت می‌شوند در این مراسم حضور می‌یابند. دراین مرحله مراسم بزرگی برای متوفی برگزار می‌شود هر چند كه ممكن است برخی این مراسمرا اتلاف وقت و سرمایه تلقی كنند، اما بنظر می‌رسد كه چنین نیست چرا كه اولا اینمراسم همبستگی اجتماعی را دوباره تحكیم می‌بخشد و دوم اینكه بازماندگان متوفی بهراحتی با مرگ عزیز از دست رفته‌شان كنار می‌آیند. 

قبل از پرداختن به تاریخ این طایفه لازم است به شبهه برخی از لرها وكردها پاسخ داده شود كه لكهای باستانی ایرانی را هر كدام به خودشان منتسب می كنند، لكها از لحاظ فرهنگی، احساسی و مذهبی و بسیاری از مولفه های قومی خصوصا پوشش (كردی و لری) خود را مستقل از قوم كرد و لر می دانند. زبان لکی یک زبان زیبا و آهنگین است که در غرب ایران استفاده می شود. اما نام و آوازه اش هنوز پس از عمری طولانی و دراز زیاد گسترش نیافته است و بیشتر جزء زبان لری و یا کردی و یا فارسی به گویش کردی محسوب می شود.

 

 

اگر بخواهیم زبان لکی را به یکی از زبان های زنده حال ایران تشبیه کنیم شاید بهترین نمونه زبان کردی باشد که واژه های مشترک زیادی با لکی دارد. کرد زبانان از نظر جغرافیایی نیز نزدیکی زیادی با اقوام لک دارند. اما این دو موضوع با توجه به این که زبان کردی گویش و واژه های و دستور متفاوت دارد موجب نمی شود که زبان لکی را یک بخش از کردی بدانیم. همچنین از نظر سیاسی و جغرافیایی اقوام لک نشین اکثراً زیر مجموعه از لرها هستند اما شباهت لری به لکی بسیار کمتر از کردی به لکی است. و همچنی کرد ها اقوام چهاردولی ها را عجم می خوانند عجم نامیست که اعراب به ایرانیان و پارسیان میدادند.

 

 

در لکی واژه های باستانی و کهن فارسی به قدر زیادی وجود دارد. وجود و شکل قدیمی و اصیل برخی واژه ها و شیوه ی جمله بندی اصیل در این زبان بسیار جذاب است. از این رو است که می توان ابراز کرد که زبان لکی به جا مانده ی زبان های پارسی باستان و پهلوی است پارسی باستان زبانی است که در زمان هخامنشیان مستعمل بود و ریشه ی زبان فارسی امروزی است. واژه هایی می توان پیدا کرد که با زبان های پهلوی اشکانی و پارسی میانه مشترک هستند می توان گفت که مهم ترین مآخذ لکی زبان پارسی باستان است همچنین زبان لکی باقی مانده زبان اوستایی است و شباهت بسیار زیادی در مورد ریشه های زبان لکی و اوستا دیده شده است برای مثال در لکی ریشه اکثراً یک واجی است و گاهی به صورت کسره و یا یک حرف هم در می آیند در زبان اوستا نیز به همین گونه است ریشه ترکیب دهنده ی بنیادی واژه است. از ریشه دیگر قسمت های کلام مانند اسم ها و صفت ها و فعل ها و غیره ساخته می شوند در اوستا یک ریشه همیشه یک هجایی است که فقط یک صدا دارد.

 

 

 

  •  

 

گویش چهاردولی از زبان لکی

 

اما به قول هرتسفلد قرابت زبانی نمی تواند قرابت نژادی وقومی را سبب شود به خاطر قدرتمند بودن وسواركارانی ماهر هركدام از حكومتها كه سر كار می آمدند اینان را سركوب و تبعید می كردند كه طایفه بزرگ چهاردولی ها از لكها از این امر مستثنی نبوده اند. واما قصه تبعید اینان و جدایی از لكستان. این ایل در اكثر در شهرستان شاهین دژ و شهر محمود‌آباد زندگی می كنند

 

 

لکستان

 

منطقه ای بین چهار استان همدان٬ ایلام٬ کرمانشاه و لرستان تقسیم شده است منطقه لکستان نام دارد. چهار شهرستان به نام های شهرستان دلفان و شهرستان کوهدشت شهرستان سلسله در استان لرستان و شهرستان هرسین در استان کرمانشاه لکنشین هستند. شهرستان دلفان مرکز این قوم است. ولی در شهرستان خرم آباد و شهرستان بروجرد و شهرستان نهاوندوکرمانشاه ودره شهروپلدختر هم اقوام لک بسیاری وجود دارد.

 

 

کریم خان زند را بشناسانیم

 

 

خاندان زنداز لک های لرستان قدیم می باشد، خاستگاه اولیه اش در لرستان بزرگ سابق و در منطقه ملایر از استان امروزین همدان می باشد.

 

بعد از به سلطنت رسیدن کریم خان زند، افراد زیادی از طایفه زند با او به پایتخت (شیراز) رفتند.

 

هجوم قاجاریه و نیز خیانتهائی که به حکومت زند شد، باعث سرنگونی این حکومت گردید.

 

 

آقامحمدخان قاجار که کینه بزرگی از خاندان زند به دل داشت، اقدام به قتل عام خاندان زند نمود. باقی مانده این خاندان را نیز به بیابانهای خشک و کویری اطراف قم تبعید کرد.

 

از این روست که امروزه تعداد زیادی از بومیان قم از خاندان زند می باشند؛ به گونه ای که فامیل های زند و گائینی، از فامیل های اصلی و سنتی قم می باشند. زبان مورد تکلم در بسیاری از روستاها و نواحی قم و از جمله در دهستان حاجی آباد لک ها، زبان لکی می باشد.

 

متاسفانه ضعف ماخذ شناسی در مورد قم لک باعث آن شده است که حتی این حقیقت روشنتر از خورشید که کریم خان و خاندان زند، لک می باشند، مورد اشاره مورخان قرار نگیرد.

 

 

 

متاسفانه بسیار اندکند منابعی که کریم خان زند را از قوم لک دانسته باشند. برای مثال این سایت کریم خان را از قوم لک دانسته است. این سایت نیز کریم خان را از قومی لرـ کرد دانسته است. ازبازمانده های شاه زندی می توان از حاج مرتضی لک نام برد که در تبریز سکونت داشته اند و خانواده های مجدد شهروز از اعقاب حاج مرتضی لک می باشند و برای اثبات تاریخچه اجدادی به قدمت

 

 


از همین رو در اعصار بعدی نیز مورد توجه شاهان صفویه قرار گرفته و بنا به مصالح سیاسی افراد ایل را جهت پاسداری از حكومت به كار می گرفتند، به گونه ای كه در جنگ چالدران از سواران چهاردولی استفاده كردند.



می توانید نظرات خود رااینجا بنویسید*-*-*-*وارد کردن ایمیل الزامی نمیباشد.
تاپ صدا 1397/02/31 04:42
عالی
معرکه ای
دانلود قسمت دوازدهم فصل سوم شهرزاد 1397/02/14 23:22
ممنون عالی بود
دانلود قسمت نهم فصل سوم شهرزاد 1397/01/26 15:58
دانلود قسمت نهم فصل سوم سریال شهرزاد
garcinia cambogia where to buy in south africa 1397/01/17 19:22
Have been taking little over a month.
Bungling Ben 1397/01/13 20:26
You have the typical bass, mids, and treble.
3 Main Reasons Why Home Based Business Opportunities Fail 1397/01/13 15:13
This is certainly Component We.
Blundering Ben 1397/01/13 15:04
Congratulations, you are now registered!
Hyman 1397/01/13 01:26
Have you ever ever tried scuba diving! Because the name suggests, this decoration is initially from the city of Kolhapur in Maharashtra.
Joma Jewellery 1397/01/13 01:20
Costume jewelery really went mainstream when fashions started flaunting
it on the runway. They provide a sublime and confident feeling
to a lady carrying them.
joma jewellery pearl bracelet 1397/01/13 00:58
Mesopotamian carnelian, lapis lazuli, and gold beads,
restored as a necklace, mid third millennium BC from
Irak, Kish.
garcinia cambogia where to buy in shops 1397/01/12 23:54
Have actually been taking little over a month.
فصل سوم شهرزاد 1397/01/8 02:18
عاللللللللی
آینه بغل 1397/01/8 02:18
آینه بغل
دانلود فیلم آینه بغل
دانلود فیلم آینه بغل با لینک مستقیم
دانلود فصل سوم شهرزاد 1396/12/15 07:38
مرسی عالی بود
دانلود فیلم ثبت با سند برابر است 1396/12/14 07:52
عالی متشکر
دانلود فیلم آینه بغل 1396/12/3 01:52
مرسی
دانلود فصل سوم شهرزاد قسمت جدید 1396/11/29 01:08
عالی بود ممنون
Robert's Blow Boy 1396/11/28 22:33
Employing SSL protection certificates encrypts the information flow in both instructions
making it tough for unauthorized parties to read or make use of.
Ghostwriter for Homework Assignments 1396/11/27 13:14
Hello there! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
Is it difficult to set up your own blog? I'm not very techincal but I
can figure things out pretty fast. I'm thinking about creating my own but I'm not sure where to start.
Do you have any points or suggestions? Many thanks
specadieta.com 1396/10/21 06:05
Right here is the perfect site for everyone who really wants to find out about this topic.
You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
You certainly put a fresh spin on a topic that's been discussed for years.

Excellent stuff, just great!
https://www.cialissansordonnancefr24.com/cialis-2-5mg/ 1396/09/19 01:09
Greetings! This is my first visit to your blog! We are a
collection of volunteers and starting a new project in a community in the same niche.
Your blog provided us valuable information to work on. You have done a
marvellous job!
cialis france pas cher 1396/09/9 11:59
This is my first time pay a quick visit at here
and i am in fact impressed to read everthing at one place.
دیکشنری 1396/08/14 19:26
با تشکر از مطلب خوبتون
فروش زعفران 1396/06/29 09:58
ممنونم از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتین
https://www.viagrapascherfr.com/viagra-au-maroc/ 1396/05/28 02:03
It's an amazing post for all the internet viewers;
they will get benefit from it I am sure.
Foot Pain 1396/05/17 05:14
If you would like to take much from this paragraph then you have to apply such strategies to your won website.
Foot Problems 1396/05/9 08:35
I'm curious to find out what blog platform you are using?
I'm having some small security problems with my latest website and
I'd like to find something more safeguarded. Do you have any suggestions?
http://clarenuriddin.blog.fc2.com/blog-date-201506.html 1396/05/9 00:11
I savour, lead to I found exactly what I used to be having a look for.
You've ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a great day.
Bye
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 1 تا 30
 
لطفا در نظرسنجی شرکت کنید.
سوال: پیشرفته ترین شهرستان مننطقه لکستان کدام شهرستان میباشد؟ (فرهنگی،اقتصادی،علمی ،ساختار شهری و... )







وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

آمار واطلاعات سایت
محل درج تبلیغات

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

کانون تبادل افکار مردم لک زبان

اخبار و روزنامه های امروز
پر بازدیدترین مطالب سایت

کد پربازدیدترین

نظرسنجی واشتراک گذاری

پشتیبانی

تصویر ثابت